شعبه

تهران-کرج

ارسال ایمیل

info@pardisangostar-co.com

ایزوگام بهتر است یا قیرگونی؟

برای مقایسه ایزوگام و قیرگونی باید گفت که  هر دو روش عایق کاری انجام می‌شوند و به نظر منابع مختلف، بسته به شرایط پروژه، یکی از آن‌ها ممکن است بهتر باشد.

قیرگونی یک روش معمول برای عایق کاری سطوح فلزی و بتنی است. در این روش، ماده ای به نام قیر (یا آسفالت) روی سطح پوشانده می‌شود. قیر با توجه به نوع پوششی که بر روی آن پوشیده شود، می‌تواند مقاومت شیمیایی خوبی را در برابر آب، رطوبت، خوردگی و حتی شعله‌وری داشته باشد. این روش برای پوشش سطوح فلزی و بتنی مناسب است.

در مقابل، ایزوگام یک نوع عایق حرارتی است که برای نگه داشتن دما و حفاظت از ساختمان ها در برابر رطوبت و آب استفاده می‌شود. به طور معمول، ایزوگام روی پشت بام، دیوارهای خارجی و سقف ها نصب می‌شود.  در نهایت، انتخاب بین قیرگونی و ایزوگام بسته به شرایط پروژه، نوع سطح، مقدار پول مورد نیاز و سایر عوامل ممکن است متفاوت باشد. برای اطلاعات بیشتر، بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی

فاکتورهای مقایسه ایزوگام و قیرگونی

وزن ایزوگام و قیرگونی نسبت به هم چگونه است؟

اگر شما بخواهید به مقایسه ایزوگام و قیرگونی در مقدار وزن آن‌ ها بپردازید، همواره باید به ضخامت و تعداد لایه‌ ها و مواد به کار برده در این دو محصول توجه نمایید. به طور کلی ایزوگام سبک‌ تر از قیرگونی می باشد و دارای ضخامت کمتری نسبت به قیرگونی است.

آیا ضخامت قیر بیشتر از ایزوگام است؟

در تطبیق دادن ایزوگام و قیرگونی باید به تفاوت ضخامت آن‌ ها با یکدیگر اشاره کرد و باید گفت که ضخامت ایزوگام کمتر از قیرگونی می باشد و ضخامت بیشتر قیرگونی، نکته مثبت و استحکام بیشتر آن در قیاس ایزوگام و قیرگونی، نبوده و با پیشرفت کردن صنایع ممکن است از این ضخامت روز به روز کم شده، ولی در عین حال استقامت محصول بیشتر شود. پس ضخامت بیشتر در سنجش ایزوگام و قیرگونی، نشانه و ملاک مفیدی نخواهد بود.

در مقایسه میزان مقاومت در برابر رطوبت ایزوگام بهتر است یا قیرگونی؟

یکی از جمله مهم‌ ترین فاکتور های مقایسه این امر ، توجه به مقاومت هر کدام از عایق ها در برابر نم و رطوبت می باشد. دلیل اصلی استفاده از ایزوگام کشی و قیرگونی در بنا ها همان طوری که می دانید، جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون ساختمان و مصالح است.

در این مقایسه باید گفت که مقاومت ایزوگام در برابر رطوبت نسبت به قیرگونی بیشتر می باشد. چرا که به دلیل وجود گونی و لایه‌ های الیافی در قیرگونی، امکان پوسیدگی و خرابی این لایه‌ ها بعد از نفوذ رطوبت و آب به درون آن‌ ها وجود دارد، با این حال امکان خراب شدن ایزوگام هم بعد از مدتی وجود دارد اما با انتخاب ایزوگامی مرغوب و با کیفیت می‌ توانید مدت زمان بیشتری از ایزوگام در مقایسه با قیرگونی بهره ببرید.

از میان عایق های رطوبتی ایزوگام و قیرگونی  کدام یک از لحاظ نظافت ، نصب بهتری دارند؟

در زمان نصب ایزوگام به دلیل ساده‌ تر بودن، محیط اطراف نیز کمتر کثیف می‌ شود، چنانچه نصب قیرگونی مراحل بیشتری داشته و باعث کثیف شدن بیشتر محیط می‌ شود.

قیمت نصب ایزوگام مناسب تر است یا قیرگونی؟

در مورد هزینه ی نصب هم باید گفت که قیمت نصب ایزوگام نسبت به قیرگونی بیشتر می باشد ولی در مقدار بهای نصب آن ها باید خاطر نشان شوید که هر چند دستمزد نصب ایزوگام بیشتر بوده ولی هزینه خرید آن به مراتب کمتر از هزینه خرید قیرگونی می باشد و مقاومت ایزوگام در برابر نفوذ نم و رطوبت هم بیشتر از قیرگونی است.

در برابر نور خورشید ایزوگام مقاوم تر است یا قیرگونی؟

مولفه دیگر قیاس ایزوگام و قیرگونی، میزان مقاومت آن‌ ها در مقابل نور خورشید می باشد. همان طور که همگی می دانیم، محیط بیرونی یک ساختمان و به ویژه سقف آن، در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد. به همین علت، این موضوع دارای اهمیت بسیار زیادی است، چرا که این مواد در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش مقاوم می باشند. قیر ماده‌ای است که در برابر گرما از خود واکنش نشان داده و نرم می‌ شود. 

به همین دلیل جهت نصب این عایق از گرما و مشعل استفاده می‌ کنند، چون که قسمت نرم شده آن‌ ها به لایه اصلی سقف چسبیده و بعد از خشک شدن محکم می‌ شود. از قیر هم در قیرگونی و هم در ایزوگام استفاده می کنند، ولی به علت ترکیباتی که در ایزوگام استفاده می نمایند، مقاومت ایزوگام در برابر نور خورشید، نسبت به قیرگونی بالاتر می باشد. زیرا قیرگونی در برابر نور خورشید واکنش بیشتری از خود نشان می‌ دهد و زودتر نرم می‌ شود. در نتیجه به مرور زمان، از عمر آن کم شده و سریعتر از ایزوگام خراب می‌ شود.

 

در استفاده از حلال‌ های مختلف ایزوگام دوام بیشتری دارد یا قیرگونی؟

سنجش دیگری که باید درباره ایزوگام و قیرگونی به آن اشاره کرد، امکان استفاده از حلال‌ های گوناگون و نوع واکنش این دو ماده در مقابل آن‌ ها می باشد. قیر نسبت به اکثر حلال‌ های نفتی واکنش نشان داده و در آن‌ ها حل می‌ شود و می توان گفت که به دلیل وجود ترکیبات خاصی در ایزوگام، دوام آن بیشتر از قیرگونی می باشد.

آیا میزان روندگی قیرگونی بیشتر از ایزوگام است؟

در این باره باید پاسخ داد: بله! میزان روندگی قیرگونی به مراتب بیشتر از ایزوگام می باشد. به همین دلیل کار با آن در زمان نصب سخت‌ تر از استفاده از ایزوگام بوده و همین خصوصیت باعث شده تا سطح ساخت و ساز بعد از نصب قیرگونی هموار و یک‌ دست نباشد. به همین دلیل بهتر است از قیرگونی جهت پوشش کف ساختمان استفاده نمایید و بعد از نصب، بر روی آن سرامیک، کاشی و غیره کار شود. استفاده از ایزوگام در سقف و دیوار ها و به طور کلی نقاطی که بیشتر به چشم می‌ آیند، بیشتر توصیه می‌ شود.

در نهایت باید گفت که با توجه به تمانی نکات گفته شده، هر کدام از این عایق های رطوبتی دارای ویژگی‌ های خاص و منحصر به فردی هستند و به صورت کلی استفاده از ایزوگام به علت دوام بیشتر، بهتر از قیرگونی می باشد.  

مزایای ایزوگام و معایب قیرگونی

مزایای ایزوگام عبارتند از:

  • ایزوگام به دلیل اینکه تحت فشار هوا می‌رود، نسبت به نفوذ آب و خوردگی بهتر عمل می‌کند.
  • برای نصب ایزوگام نیاز به شکاف کردن ساختمان نیست، بنابراین برای نصب آن نیازی به خراب کردن ساختمان نیست.
  • ایزوگام به دلیل سبک بودن و مقاومت در برابر ضربه، نسبت به قیرگونی مناسب‌تر برای ساختمان‌هایی است که در مناطق زلزله‌ای قرار دارند.

معایب قیرگونی عبارتند از:

  • قیرگونی به دلیل اینکه به صورت پوسته‌ای روی سطح ساختمان قرار می‌گیرد، پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد و باید بازسازی شود.
  • نصب قیرگونی به دلیل نیاز به شکاف کردن ساختمان، ممکن است باعث آسیب دیدن ساختمان شود.
  • قیرگونی در برابر حرارت و سرمای شدید حساس است و ممکن است در برخی از مناطق تحت تأثیر آن‌ها قرار گیرد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *