شعبه

تهران-کرج

ارسال ایمیل

info@pardisangostar-co.com

تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن؟

همواره عایق های رطوبتی سطوح گوناگون، پس از گذشت مدت زمان مشخصی از عمر ایزوگام، به دلیل خرابی هایی که در سطح آن ها ایجاد می شود، نیاز به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن پیدا می کند. همانطور که می دانید عمر مفید تمامی انواع ایزوگام در حدود ۱۵ سال است. اما در برخی مواقع بر اثر برخی عوامل خاجی نظیر مشکلاتی مانند ایجاد سوراخ و یا آسیب توسط یک جسم خارجی در سطح آن ها و همچنین آسیب های ناشی از عدم نصب صحیح ایزوگام، عمر مفید آن ها کاهش می یابد. از طرف دیگر در زمینه ی عایق های رطوبتی، توجه به این نکته نیز ضروری است که زمان تعمیر ایزوگام یا تعویض آن، به محل نصب ایزوگام، مانند پشت بام یا سرویس بهداشتی و … نیز بستگی دارد؛

اما به طور کلی در صورت بروز نشتی و نفوذ رطوبت در هر قسمت از ایزوگام، در اولین فرصت باید به فکر ترمیم این ایزوگام و یا تعویض آن بود. در همین راستا توصیه می‌ شود که حتی اگر در حدود ۱۰ سال نیز از زمان استفاده از ایزوگام نیز گذشته باشد، هر ساله ظاهر آن مورد بررسی قرار گیرد و در صورت وجود کوچک ترین مشکل، در صدد رفع آن برآیید و برای پاسخ به این پرسش که تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن، باید پس از بررسی دقیق سطح ایزوگام و نوع آسیب به وجود آمده، یکی از این دو روش انتخاب گردد؛ که در این مطلب به بررسی هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت.

تعویض ایزوگام یا ترمیم آن؟

علائم نشان دهنده نیاز به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن

اقدامات مراقبتی عایق های رطوبتی از جمله ایزوگام به این ترتیب است که در صورتی که مدت زیادی از عمر ایزوگام  گذشته باشد و حتی هیچگونه علائم نشتی و نفوذ رطوبت هم نداشته باشد، در این شرایط نیز باید سطح ایزوگام و ظاهر مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که ممکن است به دلیل افت کیفیت ایزوگام در گذر زمان، ایزوگام مورد نظر نیاز به لکه گیری و یا حتی تعویض داشته باشد. البته این توصیه بیشتر در مورد ایزوگام پشت بام  صدق می کند که همیشه تحت تأثیر عواملی نظیر شرایط جوی گوناگون و تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد.

در برخی مواقع نیز با وجود این که ایزوگام مورد نظر تازه نصب شده است و مدت زیادی از راه اندازی آن نگذشته است، ممکن است به دلایل مختلفی از جمله برخورد اشیاء تیز یا قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن و در برخی مواقع نیز به دلیل مشکلات ناشی از معایب نصب، دچار نشتی و نفوذ رطوبت گردد. در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی، ابتدا سطح ایزوگام را از لحاظ ظاهری بررسی نموده و با توجه به موارد ذکر شده در ادامه این مقاله، نسبت به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن، اقدام نمایید.

۱) ترک خوردگی

مشکلاتی از قبیل ترک خوردگی در سطح ایزوگام، معمولا در ایزوگام پشت بام به وجود می آید و به دلیل تبخیر مواد فرار نفتی به کار رفته در ایزوگام است. جهت حل این مشکل، بسته به وضعیت ایزوگام و وسعت سطوح آسیب دیده، می‌ توان از هر دو روش ترمیم یا تعویض ایزوگام استفاده کرد.

۲) چروکیدگی

مشکل چروکیدگی نیز از جمله مشکلاتی است که به دلیل معایب نصب ایزوگام و به طور عمده به دلیل کم بودن حرارت مشعل در هنگام نصب و راه اندازی ایزوگام، در سطح آن ایجاد می شود. در صورت بروز چنین مشکلاتی، توصیه می شود که جهت رفع آن، از روش تعویض ایزوگام استفاده شود. البته با توجه به مساحت و ابعاد چروکیدگی سطح ایزوگام، در صورت محدود بودن قسمت خرابی ها، می‌توان از روش ترمیم ایزوگام نیز استفاده کرد اما توجه داشته باشید که برای ترمیم ایزوگام در چنین شرایطی، حتما باید بخش دارای چروکیدگی، کاملاً برداشته شود.

۳) تاول

ایجاد تاول در سطح ایزوگام نیز از جمله آسیب هایی است که مربوط به مشکلات نصب و اجرای ایزوگام می باشد. به این صورت که اگر در هنگام اجرای عایق کاری، سطح زیر ایزوگام کاملا خشک نباشد، موجب ایجاد تاول در سطح کار می گردد. در مورد ایجاد این مشکل، بهترین راه تعویض ایزوگام است. اما در مورد تاول نیز، در صورتی که سطح آسیب دیده محدود باشد، می‌توان با استفاده از روش ترمیم ایزوگام، تنها بخش های آسیب دیده را تعمیر کرد.

 ۴) پوسیدگی

پوسیدگی و کاهش کیفیت سطح ایزوگام، از جمله آسیب هایی است که با گذشت مدت زمان زیادی از عمر ایزوگام، در سطح آن ایجاد می شود. به منظور رفع علائم و مشکلات ناشی از پوسیدگی ایزوگام، تنها روش تعویض کلی ایزوگام فرسوده است.

مزایا و معایب ترمیم ایزوگام

در این بخش به مزایا و معایب ترمیم ایزوگام در مقایسه با تعویض آن می پردازیم.

مهم ترین و اصلی ترین مزیت ترمیم ایزوگام، هزینه ی کمتر ترمیم ایزوگام نسبت به تعویض کلی آن است. اما از جمله معایب این روش عبارتند از این که به دلیل گذشت مدتی از عمر ایزوگام، ممکن است حتی با وجود تعمیر بخش های دارای آسیب دیدگی، مجددا پس از گذشت مدت کوتاهی، قسمت های دیگر نیز دچار خرابی های مختلف شوند.

 از دیگر معایب تعمیر ایزوگام می توان به این مورد اشاره کرد که در صورت عدم انجام صحیح ترمیم ایزوگام، در قسمت های تعمیر شده، احتمال کنده شدن لایه های ایزوگام و در نتیجه نشت رطوبت از این قسمت ها، وجود خواهد داشت. علاوه بر این، در این روش، به دلیل تعمیر ایزوگام و نصب لایه های اضافی در قسمت های آسیب دیده، بار اضافی نیز به ساختمان تحمیل می گردد.

مزایا و معایب تعویض ایزوگام

روش تعویض ایزوگام نسبت به ترمیم آن دارای مزایا و معایبی است که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

مهم ترین مزیت تعویض ایزوگام، وارد نشدن بار اضافی به ساختمان می باشد. از طرف دیگر در روش تعویض ایزوگام، امکان بررسی وضعیت زیرسازی و همچنین شیب سطح مورد نظر، پس از برداشتن لایه ی ایزوگام قدیمی نیز وجود خواهد داشت اما توجه داشته باشید که به علت کندن لایه های قبلی و اجرای مجدد زیرسازی، هزینه های این روش نسبت به روش ترمیم ایزوگام بالاتر می باشد؛ بنابراین به نوعی می توان گفت که از جمله معایب روش تعویض ایزوگام نسبت به روش ترمیم آن عبارتند از: هزینه ی بیشتر و همچنین طولانی تر شدن زمان اجرای پروژه.

شرایط ترمیم ایزوگام

در انتخاب یکی از روش های تعویض ایزوگام یا ترمیم آن، در صورتی که پس از بررسی شرایط ایزوگام آسیب دیده، جهت بهبود کیفیت عایق کاری، روش ترمیم ایزوگام انتخاب شود؛ حتما باید پیش از ترمیم ایزوگام، شرایط و ویژگی‌ های خاصی در نظر گرفته شوند؛

از جمله این که باید توجه شود که سقف مورد نظر دارای شیب استاندارد بوده و لایه‌ های ایزوگام قبلی نیز چسبندگی لازم را داشته باشند و از سطح مورد نظر جدا نشده باشند. نکته ی مهم دیگر نیز خشک و صاف بودن سطح ایزوگام قبلی است. در صورتی که تمامی این شرایط محیا باشد، ترمیم و لکه گیری ایزوگام باید با رعایت تمامی اصول و قواعد مورد نیاز، به وسیله ی ایزوگام کارهای مجرب و ماهر انجام گیرد.

۱) جهت ترمیم ترک خوردگی سطح ایزوگام، پس از بررسی وضعیت ایزوگام، می‌ توان از ماستیک و چسب ایزوگام استفاده کرد و یا یک لایه ایزوگام جدید بر روی ایزوگام قدیمی چسباند.

 

۲) همانطور که قبلا اشاره کردیم، در هنگام ترمیم چروکیدگی ایزوگام، قسمت های آسیب دیده باید کاملا برداشته شوند و یا این که باید با حرارت باز شده و سپس لایه ی ایزوگام جدید بر روی آن‌ ها چسبانده شود.

۳) برای ترمیم تاول های ایجاد شده در سطح ایزوگام نیز ابتدا باید تاول‌ ها کاملا بریده شوند و پس از برداشتن تاول ها، در صورت نیاز زیرسازی های لازم انجام گیرد و سپس نسبت به ترمیم ایزوگام اقدام گردد.

۴) نکته ی مهم این است که در مورد کلیه ی این آسیب دیدگی ها، ترمیم و لکه گیری ایزوگام در قسمت خرابی ها، تنها درصورتی امکان پذیر است که آسیب ایجاد شده، تنها در یک قسمت محدود از ایزوگام باشد و به صورت وسیع در قسمت های مختلف ایزوگام وجود نداشته باشد؛ در غیر این صورت ایزوگام آسیب دیده باید به طور کلی تعویض شود.

تعویض کلی ایزوگام آسیب دیده

در صورتی که در پاسخ به این پرسش که تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن، پس از بررسی دقیق وضعیت ایزوگام، به این نتیجه برسید که تعویض ایزوگام روش مناسب تری است و نتیجه ی بهتری را برای بهبود شرایط عایق مورد نظر در بر خواهد داشت؛ در این شرایط به منظور تعویض کلی ایزوگام، ابتدا حتما باید ایزوگام قبلی حرارت داده شود تا قیر موجود در آن ذوب شود، در نتیجه ی ذوب شدن قیر، ایزوگام مورد نظر از سقف جدا خواهد شد؛

 اما در صورت جدا نشدن، جهت کندن ایزوگام قدیمی از تجهیزات خاصی استفاده می شود و پس از جدا کردن این ایزوگام از پشت بام ساختمان، در مرحله ی بعد کلیه ی آسیب‌ های ایجاد شده بر روی سقف، با استفاده از خمیر پرایمر و چسب ماستیک بر طرف می شوند و سپس ایزوگام جدید به صورت کاملا اصولی و استاندارد، توسط ایزوگام کار مجرب بر روی سطح مورد نظر نصب می شود.

تعویض ایزوگام یا ترمیم آن توسط ایزوگام کار ماهر

مطابق با نظرات کارشناسی مهندسان و متخصصان با تجربه ی مجموعه ی پردیسان گستر، در صورتی که مدت زیادی از زمان نصب و راه اندازی ایزوگام گذشته باشد و نتیجه ی بررسی دقیق وضعیت ایزوگام به این صورت باشد که ایزوگام مورد نظر، دچار افت کیفیت و کارایی شده است؛ د  چنین شرایطی بهتر است این ایزوگام به طور کلی تعویض گردد. اما در شرایطی که مدت زیادی از نصب ایزوگام نگذشته باشد و علائم آسیب هایی از جمله ترک خوردگی، تاول و … تنها در بخش‌ های محدودی از ایزوگام مشاهده شوند، در این صورت بهتر است این ایزوگام به جای این که به صورت کلی تعویض شود، تنها در بخش های آسیب دیده، ترمیم شود.

اما نکته ی قابل توجه این است که حتی با وجود گذشت مدت زمان کوتاهی از نصب ایزوگام، در صورتی که آسیب دیدگی ها به صورت گسترده، در بیشتر قسمت های ایزوگام ایجاد شده باشند، در این شرایط نیز بهتر است ایزوگام مورد نظر تعویض شود و به دلیل حساسیت هایی که کار ترمیم و تعویض ایزوگام دارد، همواره باید تعمیر و یا تعویض آن به یک مجموعه ی خوش سابقه مانند پردیسان گستر سپرده شود تا این مرکز توسط ایزوگام کارهای مجرب خود بتواند با کمترین هزینه، کارایی ایزوگام مورد نظر را به بالاترین سطح ممکن برساند. این شرکت معتبر با بهره گیری از مجرب ترین و متخصص ترین ایزوگام کارهای موجود در تهران و کرج، در کوتاه ترین زمان ممکن، انواع خدمات تعمیر ایزوگام را در تمامی مناطق تهران و کرج به صورت مقرون به صرفه برای مشتریان خود اجرا می کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *