مقدمه:
بهتر است پیش از اینکه در رابطه با آسفالت کاری در تهران و آسفالت کاری در کرج صحبت کنیم. همچنین میخواهیم یکسری اطلاعاتی در رابطه با آسفالت و خصوصیات آن به کاربران ارائه کنیم. در حقیقت آسفالت مصالح سنگی گوناگونی همچون ماسه و شن است که قابلیت چسبندگی به قیر را دارد. به طور معمول در انواع محوطه ها، خیابان ها، پشت بام و پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر آسفالت دارای یکسری مزایایی است که همین مزیت ها منجر شده تا عضو مهم شهرسازی و راهسازی به حساب آید.
آشنایی با مقوله آسفالت
در حال حاضر در سراسر کشور کارخانه آسفالت وجود دارد. به منظور اجرای آسفالت به ارائه خدمات آسفالت و همچنین فروش آسفالت می پردازد. از مهم ترین خدمات آسفالت می توان به پوشش دهی محل مورد نظر اشاره نمود. که در حقیقت در آسفالت کاری در تهران و آسفالت کاری در کرج با توجه به حجم ترافیک در مکان مورد نظر و همچنین نوع خاک بسیار حائز اهمیت است. اگر چه بر اساس دیدگاه برخی از افراد آسفالت کاری یکی از راه های آسان به شمار می رود اما اجرای آسفالت بایستی پس از انجام بررسی ها و تحقیقات گوناگون صورت پذیرد؛ زیرا یک پروسه بسیار زمان گیر و مبهم می باشد.
آسفالت کاری خوب
در حقیقت آسفالت خوب به آسفالتی گفته می شود که مواد به کار رفته در آن دارای تحمل فشار بالا است. تحمل زیاد کششی حاصل از بار ترافیک، تحرک استحکامات حرارتی در مقابل انواع اقلیم آب و هوایی، استقامت زیاد مکانیکی باشد. همچنین آسفالت خودش نیز بایستی به منظور تحرک مناسب ماشین آلات به صورت نرم و روان در نظر گرفته شود.
آسفالت کاری با کیفیت
کارخانه آسفالت همواره با رعایت موارد فوق به منظور ارائه محصولاتی بسیار با کیفیت به فروش آسفالت مورد نیاز مشتریان می پردازد و جلب رضایت مشتری یکی از مقاصد اصلی آنان می باشد.
آسفالت سرد
بهتر است بدانید در آسفالت سرد مصالح سنگی همچون شن و ماسه در دمای محیط با یکدیگر مخلوط می شوند و در همان دما نیز قابلیت اجرا شدن بر سطوح مختلف را دارند؛ اما گاهی به منظور چسبندگی بیشتر به گرم کردن قیر می پردازند ولی سایر مصالح را به صورت گرم مورد استفاده قرار نمی دهند.
آسفالت کاری سرد
جالب است بدانید آسفالت سرد قابلیت حمل نمودن در متراژ های زیاد و یا نگهداری در انبار را دارد، به صورتی که بعد ها نیز می توان از آن استفاده نمود. مهم ترین کاربرد آسفالت سرد کارآیی آن برای رویه سازی و روکش می باشد.
آسفالت کاری سنتی
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید بدانید چرا در آسفالت و آسفالت کاری باید از مصالح با کیفیت استفاده نمود بایستی بگوییم در خیابانها و اماکن مختلف که معمولا نیروی زیادی بر آن تحمیل نمی شود معمولاً از آسفالت HAM به صورت سنتی استفاده می کنند. استفاده از مصالح با کیفیت و مرغوب باعث می شود تا مدت زمان استفاده از آسفالت افزایش یابد و شما با انتخاب بهترین مواد اولیه با کیفیت بر افزایش طول عمر آن می افزاید.
مهم ترین کاربرد های آسفالت در ساختمان ها
از مدت زمانی که آسفالت مورد استفاده قرار گرفته است زمان زیادی نمی گذرد. این ترکیب که در حال حاضر در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرد حدود یک قرن است. به همین خاطر انسان ها به دنبال کارایی آن هستند. اولین نوع آسفالتی که بشر با آن آشنا شد آسفالت گرم است که از آن به منظور پوشش دهی کوچه ها و خیابان ها استفاده کردند.
آسفالت کاری گرم
در گذشته به منظور تهیه آسفالت گرم از آسفالت طبیعی کمک می گرفتند. آنها ابتدا آسفالت طبیعی را به صورت خرد و شکسته در می آوردند. پس از آن، آن ها را در پاتیل های معمولی می پختند و به شکل کاملا گرم مورد استفاده قرار می دادند. در حال حاضر از طریق قیر های موجود در پالایش های نفتی برای موارد زیر استفاده استفاده میشود.
مصالح سنگی همچون ماسه و شن. این مواد به واسطه پختن آن ها آسفالت گرم را تولید می کنند. این مواد به صورت کاملاً گرم شده برای اماکن مختلف استفاده می کنند.
با توجه به اینکه امروزه آسفالت نقش بسزایی در نفوذ ناپذیری رطوبت داخل ساختمان دارد بنابراین از ترکیب آسفالت با فیلر زیاد استفاده می شود. برای فیلر معمولاً سیمان یا پودر آهک هیدراته شده استفاده می کنند.
ترکیب ماسه یا پودر آهک هیدراته و یا سیمان تقریباً باید ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است. پس از آن ۷ و نیم تا ۹ و نیم درصد در مقایسه با وزن ترکیب به مخلوط تولید شده قیر با درجه نفوذ ناپذیری ۶۰ الی ۷۰ درجه بیفزایید. ترکیب را آنقدر با هم مخلوط سازید تا تمامی ذرات و دانه های موجود به غیر چسبنده شوند. غالباً این گونه از آسفالت دارای ضخامت ۲ تا ۳ سانتی متر است و بر اساس این که این نوع از آسفالت تحت عنوان قشر محافظ قیرگونی معرفی می گردد اکثراً در پشت بام منازل مورد استفاده قرار می گیرد. لذا به آن آسفالت رویه نیز گفته می شود.
آسفالت کاری با مصالح خوب
یکی از فاکتور های مهم در آسفالت کاری قیر می باشد. بنابراین دقت داشته باشید که قیر دارای یک سری خصوصیات ویژه ای می باشد.
خصوصیات آسفالت کاری:
کشسانی مناسب
– چسبندگی عالی
– برخورداری از عایق مناسب در برابر جریان های الکترونیکی
– مقاومت بسیار زیاد در برابر نیرو های وارد شده
– مقاومت بسیار خوب در مقابل نمک اسید و باز
– تغییر حالت ندادن قیر در برابر درجه حرارت معمولی
– محلول بودن در برخی از حلال ها بدون این که خواص خود را از دست بدهند
– مقاومت بسیار خوب در مقابل اقلیم آب و هوایی مختلف
– ایجاد قشر نازک مقاوم بر روی اجسام گوناگون.
قیر نیز یکی از مواردی است که ممکن است در برخی از شرایط خواص اصلی خود را از دست بدهد. بگونه ای که نمی توان آن را به خوبی مورد استفاده قرارداد. همین مسئله ممکن است یکی از بزرگترین معایب مربوط به قیر به حساب آید. مهم ترین شرایط به شرح ذیل است:
– در فضای مرطوب چسبناک نیست.
– ایجاد تغییر و تحولاتی در اشکال آن هنگامی که در برابر حلال و فشار قرار می گیرد.
– در دمای بسیار زیاد تجزیه می شود و به زغال تبدیل می گردد که این زغال همراه با اشتغال می باشد.
بار ترافیکی
رویه سازی مسیر ها همواره در معرض برخی از مشکلاتی ناشی از بار ترافیکی است. این نوع مشکلات تغییر اشکال لایه های زیرین تغییر دما و همچنین میزان رطوبت واقع می شوند. اینگونه از مشکلات در نهایت باعث ایجاد یک سری اختلالات و نقص هایی در رویه سازی است. همچنین ایجاد چاله و ترک خوردگی و سایر اشکال و فرسودگی می شود.
از آنجایی که وجود نقص ها و مشکلات موجود در جاده ها مسئله خوبی نیست. بنابراین افراد همواره در تلاش هستند تا یکسری روسازی هایی را انجام دهند که این روسازی ها به تعمیر و نگهداری احتیاج دارند. هدف اساسی از نگهداری روسازی برطرف نمودن این نقایص است. همچنین حفظ و نگهداری روسازی از خسارات زیاد می باشد.
امروزه لکه گیری روندی است که برای تعمیر با جایگزینی آسفالت خراب استفاده میشود. تعمیر و یا جایگزین می گردد. یا گاهی از مواد دیگری برایش استفاده می کنند تا از این طریق بتواند قسمت دچار خرابی را پوشش دهی کنند. هدف اصلی از فرآیند لکه گیری برطرف نمودن نقص ها است. همچنین مشکلات موجود و همچنین پیشگیری از توسعه روز افزون خرابی موجود در بخش رویه و همچنین تامین نمودن سطوح ایمنی است. تاکنون یکسری شیوه های جدیدی جهت انجام فرآیند لکهگیری وجود دارد. این کار برای درزگیری هم بهترین گزینه است. همچنین برای رفع خرابی ها بهترین گزینه است. آگاهی نسبت به این مسئله که در هر شرایط چه راهکار و چه موادی هزینه کمتری را در بر دارد بسیار حائز اهمیت است.
خرابی های مسیر آسفالت کاری
زمانی که در مسیر و خیابان ها این موارد باشد لکه گیری لازم است. با توجه به فشار ترافیکی یکسری خرابی هایی در مسیر آسفالت شده ایجاد شود. یا اینکه آسفالت به حالت موزاییکی درآمده باشد. استفاده از دستگاه کاتر برای آسفالت های دچار نقص که اشکال نامنظم دارند گزینه مناسبی است. در این حالت یکسری اقداماتی را جهت اصلاح آن انجام می دهند. پس از آن به مرمت رویه با استفاده از آسفالت با کیفیت می پردازند.
بهتر است بدانید فرایند تعمیر و حفاظت رویه به چند دسته تقسیم می شود: حفاظت پیشگیرانه، نگهداری اصلاحی، حفاظت اضطراری.
سخن پایانی:
این روز ها آسفالت کاری با هدف لکه گیری به عنوان یکی از شیوه های نوین نگهداری معرفی می گردد. در حقیقت فرآیندی است که طی آن بخشی از آسفالت که دچار مشکلاتی از قبیل ترک خوردگی و شکاف شده است برداشته شده و آسفالت با کیفیتی را جایگزین آن می کنند و یا به تعمیر آن می پردازند. همچنین گاهی ممکن است از مصالح دیگری جهت بازسازی آن استفاده نمایند.