آسفالت بیندر و آسفالت توپکا، دو نوع لایه هستند که نقش بسیار مهمی در کیفیت آسفالت، کارایی و همچنین ماندگاری این محصول ایفا می کنند. با وجود شباهتهای موجود بین این دو نوع آسفالت، این محصولات تفاوت های بسیار مهمی نیز دارند که در نوع کاربری و بعضا قیمت آنها نیز تاثیرگذار است. اگرچه هر دو آسفالت به عنوان رویه شناخته می شوند، اما تفاوت در میزان و اندازه مواد تشکیل دهنده آنها موجب شده که در بسیاری از ویژگیها تفاوت داشته باشند.
در ادامه این مطلب، با ماهیت آسفالت بیندر و توپکا آشنا شده و مهم ترین کاربردهای این محصولات را مورد بررسی قرار می دهیم. مجموعه پردیسان گستر نیز برای ارائه انواع خدمات فروش، اجرا، تعمیرات و … آسفالت با بهترین سطح کیفی و مناسبترین قیمت، در خدمت متقاضیان گرامی است. جهت آشنایی با تفاوت آسفالت توپکا و بیندر و نکات مهم در مورد این دو محصول، ادامه مطلب را دنبال کنید.
آسفالت بیندر چیست؟
پیش از آشنایی با تفاوت آسفالت بیندر و آسفالت توپکا، بهتر است هریک از این محصولات را بشناسید. آسفالت بیندر، درواقع لایه اصلی و اساسی آسفالت است که با عنوان آستر نیز شناخته میشود. این لایه را میتوان قشر میانی لایه رویه به شمار آورد که عموما به عنوان زیرساز هم مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع آسفالت، دارای سنگهای بزرگ تری است که درواقع تفاوت اصلی آن با توپکا محسوب میشود.
به دلیل وجود همین سنگ های بزرگ، آسفالت بیندر نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در جلوگیری از اصطحکاک و لغزش سطح جاده ها دارد. به همین دلیل، به خصوص در جادههای مناطقی که ضریب بارندگی بالایی دارند، حتما از بیندر به عنوان یک لایه مهم برای به حداقل رساندن خطر لغزش ماشین ها استفاده می شود. بد نیست بدانید که آسفالت بیندر، از خرده سنگ هایی با ابعاد 25 میلیمتر و همچنین مقداری قیر (کمتر از خود آسفالت عادی) ساخته شده است. به دلیل درشت بودن ابعاد ترکیبات، آسفالت بیندر گزینه مناسبی برای لایه رویی این عایق محسوب نمی شود.
آسفالت توپکا چیست؟
در ادامه مقایسه آسفالت بیندر با آسفالت توپکا، باید گفت که توپکا، آخرین لایه از آسفالت خیابان است؛ یعنی همان سطحی که ما میبینیم و وسایل نقلیه مستقیما با آن در ارتباط هستند. برای این که این لایه مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی و تردد مداوم انواع خودروی سبک و سنگین داشته باشد، در ترکیبات آن از دانه های ریزتر سنگ با فضای خالی بیشتر استفاده می شود.
میزان قیر در این مدل بیشتر بوده و سنگدانه هایی با ابعاد 5 تا حداکثر 19 میلیمتر در آن به کار می رود. جالب است بدانید که این لایه، مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی داشته و به خوبی از پس وزن بالای وسایل نقلیه بر میآید. اگر نیاز به ارتقا مقاومت توپکا باشد، از مادهای به نام ماستیک دانه درشت نیز استفاده می شود. این ماده، مانعی برای ایجاد شیار و لغزندگی رویه آسفالت است و توان آن برای تحمل وزن و عدم خرابی در مقابل تغییرات آب و هوایی را افزایش می دهد.
مشخصات فنی آسفالت بیندر و توپکا
اطلاع از مشخصات فنی آسفالت بیندر و آسفالت توپکا به شما کمک می کند که این دو نوع آسفالت را بهتر شناخته و با کاربرد آنها آشنایی کامل داشته باشید. به عنوان مهم ترین مشخصات فنی آسفالت های بیندر و توپکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آسفالت بیندر
- دارای قیر کمتر
- سنگ دانه های درشت تر (25 میلیمتر)
- مناسب برای زیرسازی آسفالت
- عدم استفاده در سطح جاده ها
- آسفالت توپکا
- دارای قیر بیشتر
- سنگ دانه های ریزتر (از 5 تا 19 میلیمتر)
- مقاومت بسیار بالا در برابر وزن خودروها و تغییرات آب و هوا
- مناسب برای استفاده در سطح رویی آسفالت
بررسی تفاوت آسفالت توپکا و بیندر
پس از آشنایی با ماهیت و تعریف آسفالت بیندر و آسفالت توپکا و مشخصات فنی آنها، نوبت به مقایسه کامل و جامع این دو محصول می رسد. همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، این دو آسفالت تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند که در کاربری آنها تاثیرگذار است. در زیر، این محصول را از نظر ویژگی های مختلف با یکدیگر مقایسه می کنیم تا تفاوت های آنها را هرچه بهتر و راحت تر درک کنید.
مقایسه کاربرد آسفالت توپکا و بیندر
یکی از مهم ترین تفاوت های آسفالت بیندر و آسفالت توپکا با یکدیگر، تفاوت کاربرد این دو محصول است. آسفالت بیندر یا آستر بیشتر در لایههای زیرین جاده استفاده میشود و نقش اساسی در زیرسازی و استحکام ساختاری جاده دارد. این درحالی است که آسفالت توپکا به عنوان لایه نهایی و سطحی جاده استفاده شده و به صورت مستقیم، با وسایل نقلیه، نور آفتاب، بارندگی و … در ارتباط است.
تفاوت میزان قیر در آسفالت توپکا و بیندر
در ادامه بررسی تفاوت های آسفالت توپکا و آسفالت بیندر، باید به یک ویژگی مهم، یعنی مقدار قیر به کار رفته در این دو محصول اشاره کنیم. آسفالت توپکا چون در لایه بالایی استفاده می شود، باید مقاومت بیشتری داشته باشد تا در برابر تغییرات جوی، بارندگی های شدید، خشکی هوا و تردد مداوم انواع وسایل نقلیه، آسیب نبیند.
به همین دلیل میزان قیر به کار رفته در این آسفالت، بیشتر است. اما آسفالت بیندر، چون در لایه های زیرین استفاده شده و به عنوان زیرساز به کار می رود، نیاز به قیر زیاد نداشته و حجم قیر به کار رفته در آن، به مراتب کمتر از توپکا است.
ضخامت آسفالت بیندر و توپکا
ضخامت لایه هم در آسفالت بیندر و آسفالت توپکا متفاوت است. ضخامت لایه پخش آسفالت بیندر به طور معمول بین ۳ تا ۵ سانتیمتر است و به عنوان پایهای برای لایههای رویی عمل میکند. اما در نقطه مقابل، آسفالت توپکا معمولا با ضخامت کمتری پخش می شود و به عنوان لایه آخر در جاده ها و خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
تفاوت دانهبندی و ابعاد آسفالت توپکا و بیندر
یکی دیگر از تفاوت های آسفالت توپکا و آسفالت بیندر که به عنوان تمایز اصلی آنها نیز به شمار می رود، مربوط به دانه بندی و ابعاد آنهاست. سنگدانه های به کار رفته در آسفالت بیندر، درشتتر بوده و معمولا حدود 25 میلی متر هستند. به همین دلیل این نوع آسفالت با عنوان 025 نیز شناخته می شود.
دانبه بندی بزرگتر، به تقویت لایه زیرین جاده کمک کرده و از جابجایی سطح جاده جلوگیری میکند. این درحالی است که آسفالت توپکا دارای دانهبندی ریزتری است که سنگهایی با ابعاد بین ۵.۹ میلیمتر تا ۱۹ میلیمتر در آن استفاده میشود. این ویژگی موجب ایجاد فضاهای خالی بین دانه ها شده که عموما با قیر بیشتر پر می شوند و در نتیجه، مقاومت این لایه افزایش پیدا می کند.